העליון קובע כלל אחיד לערעור על מחיקת תביעה בשל אי תשלום אגרה

העליון קובע כלל אחיד לערעור על מחיקת תביעה בשל אי תשלום אגרה

בית המשפט העליון קובע כי החלטה על מחיקת הליך, תביעה או ערעור, בשל אי תשלום אגרה תיחשב מעתה כ"החלטה אחרת" ולא כ"פסק דין". לפסיקה, שמטרתה לייצר אחידות ויעילות דיונית, השלכות משמעותיות על דרכי הערעור ועל התנהלותם של מתדיינים, בפרט אלו שאינם מיוצגים.

בפסק דין חשוב ובעל השלכות רוחב על סדרי הדין האזרחי בישראל, קבע בית המשפט העליון ביום 20 בינואר 2025, כלל ברור ואחיד לסיווגה של החלטה שיפוטית המוחקת תביעה או ערעור בשל אי תשלום אגרה. בפסק הדין, שניתן בהרכב השופטים נעם סולברג, דוד מינץ וחאלד כבוב, נקבע כי החלטה מסוג זה תסווג מעתה כ"החלטה אחרת" ולא כ"פסק דין". את פסק הדין המנחה כתב השופט חאלד כבוב, והוא נועד לשים סוף לחוסר הבהירות ששרר בנושא וגרם לא פעם לטעויות פרוצדורליות ולהתדיינויות משפטיות סבוכות ומיותרות.

השאלה המשפטית שעמדה בלב ההליך הייתה מהי הדרך הנכונה לתקוף החלטה של בית משפט (שופט או רשם) למחוק תביעה לאחר שהתובע נמנע מלשלם את האגרה הנדרשת. לסיווג ההחלטה – האם היא "פסק דין" הסותם את הגולל על ההליך, או "החלטה אחרת" העוסקת בסוגיה דיונית-צדדית – ישנה חשיבות מכרעת. סיווג זה משפיע באופן ישיר על ערכאת הערעור, על סוג ההליך (ערעור בזכות או בקשת רשות ערעור), ועל המותב שידון בו.

ההליך הגיע לפתחו של בית המשפט העליון בעקבות ערעור שהגיש אסף שפירא, אשר ייצג את עצמו. תביעתו המקורית, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, נמחקה על ידי הרשמת פ' נויבירט ב-25 ביולי 2024, בשל אי תשלום אגרה. שפירא, בסוברו כי מדובר בפסק דין סופי, הגיש ערעור ישירות לבית המשפט העליון. ואולם, בית המשפט העליון קבע כי שפירא נקט בדרך דיונית שגויה, וכי הערעור כלל לא היה צריך להגיע לפתחו. במקום לדון בערעור לגופו, ניצל בית המשפט את ההזדמנות כדי להבהיר את הסוגיה העקרונית. יצוין כי המשיבות בהליך היו "מכורה – כפר שיתופי בע"מ" והיועצת המשפטית לממשלה.

בפסק דינו המקיף, סוקר השופט כבוב את ההבחנה המורכבת בין "פסק דין" ל"החלטה אחרת". המבחן המרכזי הוא "מבחן הסופיות" – האם ההחלטה מסיימת את המחלוקת המהותית בין הצדדים. החלטה על מחיקת תביעה בשל אי תשלום אגרה אינה מכריעה בסכסוך עצמו, ולכן, מבחינה מהותית, אינה מהווה סוף פסוק. למעשה, המחיקה אינה יוצרת "מעשה בית דין", והתובע יכול להגיש את תביעתו מחדש לאחר שישלם את האגרה הנדרשת.

השופט כבוב התייחס לפסיקה קודמת ומשמעותית בנושא, "עניין עמותת במות" משנת 2006, אשר קבעה כי החלטה בבקשה לפטור מאגרה היא "החלטה אחרת" מבחינת הצדדים לתביעה. עם זאת, באותו פסק דין נכתבה כהערת אגב, אמירה לפיה אם התביעה תימחק לאחר מכן, המחיקה תהווה "פסק דין". הערה זו היא שיצרה את חוסר הבהירות. השופט כבוב קובע כעת כי יש לסטות מהערה זו ולהעמיד את הדברים על דיוקם.

ההיגיון המנחה את פסק הדין החדש הוא שאין כל הצדקה להבדיל בין מחיקת הליך עיקרי (תביעה בערכאה ראשונה) לבין מחיקת הליך ערעורי. בפסיקות עדכניות יותר כבר נקבע כי החלטת רשם למחוק ערעור בשל אי הפקדת ערובה או אי תשלום אגרה היא "החלטה אחרת", מכיוון שהיא טפלה למחלוקת המהותית ואינה סוגרת את הדיון לגופו, אלא מורה על "אי-פתיחתו מעיקרו". בית המשפט קובע כעת כי אותו היגיון חל במדויק גם על מחיקת תביעה בערכאה הראשונה.

ההשלכה המעשית של פסק הדין היא קביעת נתיב ערעור אחיד וברור: החלטה של רשם למחוק הליך בשל אי תשלום אגרה, תהא ניתנת לערעור בזכות בפני שופט של אותו בית משפט בו מכהן הרשם. החלטה דומה של שופט, תהיה ניתנת לתקיפה באמצעות הגשת בקשת רשות ערעור לערכאה שמעל. קביעה זו, מדגיש השופט כבוב, משרתת שני שיקולים מרכזיים: יעילות ההליכים, על ידי מניעת עומס מיותר על ערכאות הערעור הגבוהות, ובהירות הכללים הדיוניים, באופן שיהיו "ידידותיים למשתמש" ויקלו על בעלי הדין להתמצא בהם.

לסיום, בית המשפט הבהיר כי אין בפסיקה זו כדי להפחית מחשיבות תשלום האגרה, המהווה השתתפות בעלות ההליך המשפטי ומשמשת גם כסנן להליכי סרק. מטרת פסק הדין אינה להקל ראש בחובה זו, אלא להסדיר את ההליך הדיוני במקרה של הפרתה. לאור קביעתו העקרונית, הורה בית המשפט על מחיקת ערעורו של שפירא, תוך שהוא מציין כי זכויותיו להגיש את הערעור בדרך הנכונה נשמרות. בשל העובדה שהמערער לא היה מיוצג, לא נפסקו הוצאות.

21063-11-24

שתפו:

צריכים סיוע משפטי?

השאירו פרטים או התקשרו
ונחזור אליכם בהקדם